מה זאת בעצם חרדה?

חרדה עלולה להיות מלווה במחשבות מטרידות

חרדה היא הפרעה נפשית שכתוצאה ממנה סובל האדם מכמה קשיים, המתבטאים בתסמינים גופניים, פסיכולוגיים, קוגניטיביים ואחרים ותחושת פחד חזקה ומשתקת. אנשים החשים חרדה כללית מניחים הנחות המובילות אותם לפרש טווח רחב של מצבים כמאיימים. הסימפטומים מגבילים את מהלך חייו התקין של האדם ופוגעים בו ועלולים להיות מלווים במחשבות מטרידות ובמעשים מוגזמים ולרוב יוצרת מודעות מוגברת לסכנה גופנית או פסיכולוגית. 

החרדה ממקדת את תשומת לבם בהיבטים של העולם אותם הם תופסים כמסוכנים. למרות שמטרתה המקורית של החרדה היא לשרת צרכים הישרדותיים, העניינים משתבשים כשמנגנון ההתרעה מודיע על סכנת שווא, כאשר מבחינה אובייקטיבית הסכנה אינה קיימת או שהיא קיימת במידה מועטה. התקף חרדה הוא אירוע פתאומי של פחד קיצוני, בהלה ואימה, הכרוך בחוויה רגשית אינטנסיבית. הוא מהווה את הגרעין החוויתי של כל חרדה, ויש לו איכות מבהילה.

פסיכולוגים ופסיכיאטרים סבורים כי אירוע פנימי או חיצוני מפעיל במלוא העוצמה את מערכת החירום הגופנית, מכניזם תגובתי אוטונומי שהתפתח לאורך מיליוני שנות אבולוציה. תגובות חירום אלה הן מולדות ומשרתות כל אחד ואחת מאיתנו כדי לסייע בעת סכנה. מצב מתמשך כמו משבר הקורונה יכול בהחלט ליצור התקפי חרדה, או לפחות לתדלק ולהצית אותם אצל אלו המתמודדים עם הפרעת פאניקה. הם גם טוענים שמחירי המשבר יתבטאו בעליה תלולה גם בהפרעות דחק פוסט-טראומטיות (PTSD), אולם עוד חזון למועד.

התקף חרדה והציפייה לקראת התקף נוסף מולידים תחושת חוסר אונים קשה. מרבית האנשים יסתגלו למצב, יפתחו חוסן נפשי ויחזיקו מעמד היטב, גם נוכח סימפטומים פסיכולוגיים מתונים שעשויים לצוץ לפני השטח, אבל יש רבים שיזדקקו לתמיכה פסיכותרפית מקצועית, הן בתקופת המגפה והן בתקופת היציאה.

תסמיני החירום של התקף חרדה כוללים תגובות גופניות אקוטיות למצב לחימה או בריחה, למשל: דופק מואץ, רעידות, לחץ בחזה, יובש בפה, הזעה, קוצר נשימה וקושי לנשום עמוק (מופיע לעיתים יותר בשכיבה על הגב), פעילות עיכול מהירה, לעיתים גם שלשולים, חולשה בשרירים, בידיים, ברגליים ובכל הגוף במקרים מסוימים, התעלפות פתאומית.

למרות שהתקפי חרדה לא גורמים בדרך כלל לנזק רפואי, הם מאוד מבהילים. לעתים קרובות ההרגשה של ההתקף כל כך מחרידה שקשה לעמוד על ההבדלים בין התקף חרדה להתקף לב. מסיבה זו מגיעים המתמודדים עם התקפי חרדה לחדרי מיון, שם הם עוברים בדיקה רפואית יסודית. אם הכול נמצא תקין גופנית, הם מופנים לקבלת טיפול קוגניטיבי התנהגותי, CBT, הכלי הפסיכותרפי היעיל ביותר להפרעה.