פרויקטים של תמ"א 38 תל אביב

רבים לא יודעים, אך מי שאמון על נושא התמ"א 38 בתל אביב ולמעשה משמש כמנהלת ההתחדשות העירונית בעיר היא חברת הבת של עיריית ת"א יפו בשם עזרה וביצרון. עזרה וביצרון הוקמה בשנת 1937 כהתאגדות שהייתה אמורה לפתור את מצוקת הדיור של פליטי מאורעות תרצ"ו, המרד הערבי הגדול שהחל בשנת 1936 שבמהלכו נהרגו למעלה מ400 יהודים. החברה הקימה את שכונת יד אליהו, כרם התימנים ולאחרונה קידמה פרויקטים גדולים מאוד כגון שיפוץ בניינים העירייה, הריסת אוסישקין והסנרמה ועוד. פרט לפרויקטים של התחדשות עירונית החברה אחראית גם על שימור מבנים, שיפוץ חזיתות של בתים משותפים ושיפוץ והקמת מוסדות ציבור וחינוך בתל אביב.

בתחום ההתחדשות העירונית החברה מספקת שירותי מידע וליווי לתושבי העיר. בהיבט זה ניתן לראות בתל אביב אולי את העיר המתקדמת ביותר בסיוע לתושבים החל משלב התכנון, דרך עזרה בכל ההיבט המשפטי והכשרת הדיירים על ידי מתן קורסים והכשרות ללא עלות. בין הקורסים שהחברה מספקת והחל מתקופת הקורונה באופן מקוון ניתן למצוא את הקורס המקוון לנציגויות בהתחדשות העירונית שבגרסתו הפיזית כולל 3 מפגשים וקורס התחדשות עירונית כללי המיועד לספק מידע בסיסי בנושא לכל דייר המעוניין בכך.

החברה גם החלה בשיתוף פעולה של עם עורכי דין המתמחים בפינוי ובינוי וכן בתמ"א 38 במטרה לספק ייעוץ משפטי חינם לכל תושבי תל אביב. בין השאלות הפופולריות שמקבלות מענה בשירותי ייעוץ אלה ניתן ללמוד על הרוב הדרוש לפרויקט תמ"א 38? מה זו התחדשות עירונית? טיפול בדיירים סרבנים? התמודדות עם עלויות האחזקה הגבוהות בבניין החדש? כיצד מתמודדים עם דיירים קשישים בתהליך? על מי נופל המימון של הגורמים השונים בתהליך? ועוד.

 תמ"א 38 ספציפית היא תוכנית התחדשות עירונית המיועדת לחזק בניינים בפני רעידות אדמה. בין אם בגרסתה המקורית או בתיקון 2 המאפשר הריסה ובנייה מחדש של הבניין. לפרויקט תמריצים שונים מאלו של פרויקטי פינוי בינוי שבדרך כלל כוללים מתחם שלם להריסה ולכן גם לוקחים זמן ארוך יותר ומושכים חברות קבלניות גדולות יותר. חלק מהתמריצים כוללים גם הם כמו בפינוי בינוי – תוספות יחידות דיור חדשות ו/או הרחבת הקיימות וכן תוספת מעלית. תפקידה של הרשות העירונית ובמקרה של תל אביב של חברת עזרה ובצרון הוא לספק את הייעוץ והליווי החל משלב תחילת ההתאגדות של הדיירים ועד לכשנתיים לאחר סיום העבודות והשלמת הפרויקט.