כדור הארץ לאן?

משבר הקורונה, שמטלטל את העולם בימים אלו, הוא רק היבט אחד חלקי וקטן ביותר מתוך משבר גלובלי אדיר מימדים המתקרב אלינו במהירות הטומן בחובו סכנה קיומית לאנושות, כבר בשנים הקרובות. זהו כמובן משבר האקלים. 

לתרבות הצריכה המופרזת, של המין האנושי ושל העולם המערבי בפרט, יש השלכות הרסניות על האיזון האקולוגי העדין של כדור הארץ. צופים שבשנים הקרובות ההתחממות הגלובלית תגרום לעליית הטמפרטורה בכדור הארץ, שתוביל לשרשרת של תוצאות העולות בהרבה מעל תרחישי האימה בסרטי מדע בדיוני. תהליך ההתחממות שכבר החל, מביא להמסה הולכת וגוברת של הקרחונים בקטבים. כתוצאה מכך מפלס האוקיינוסים עולה בהדרגה ועם הזמן יוביל להצפה של ישובים שלמים. חלק ניכר ממיני הצמחים ובעלי החיים לא שורדים את השינויים האקלימיים ובכללם גידולים חקלאיים. הנזקים לחקלאות מביאים לפגיעה הולכת וגדלה באפשרויות גידול המזון. מזג האוויר שיצא מאיזון כבר גרם לסופות, שיטפונות, צונאמי, וכל זה רק על קצה המזלג. 

"בעלי החיים לא שורדים את השינויים האקלימיים"

למרות חומרתו ודחיפותו של משבר האקלים, מרבית האנושות בוחרת בינתיים לטמון את הראש בחול ולהתעלם. בין השאר מכיוון שההשלכות שלו פחות מורגשות לנו בטווח המידי והקשר הישיר לאסונות אקולוגיים שפוקדים את העולם אינו מוחשי לנו. למרות זאת, הזנחת הבעיה זהו יחס בלתי אחראי בעליל. לפי התחזיות של בכירי המדענים, אם לא נעשה שינויים דרסטיים בהתנהלותה של האנושות, החיים שלנו על פני כדור הארץ לא ישרדו את המאה הבאה. 

זה לא משהו הגיוני להתעלם ממנו. אם היינו פועלים בצורה הגיונית, היינו עוזבים מיד הכול, אבל ה כ ל!!! ונרתמים כולנו כאחד להצלת הבית שלנו ושל ילדינו. ומה אנחנו עושים? עולם כמנהגו נוהג. מרבית מנהיגי עולם מתעלמים וממשיכים במשחק הכיסאות בין לבין כיבוי שריפות, בלי ראיה קדימה והערכות לעתיד הבא עלינו ממש בקרוב. הקולות המעטים שכן נשמעים, והניסיונות שנעשים, בטלים בשישים ביחס לחומרת המצב.

איך מסבירים את זה? פשוט מאוד, זהו טבע האדם. מטבענו אנו שקועים ברדיפה אחרי צבירת הון, כבוד והנאות רגעיות מכל הסוגים, עד שלא קורה משהו שמאלץ אותנו לעצור את מרוץ העכברים האינסופי ולהתעורר. גם מנהיגינו, שבחרנו שיובילו אותנו לעתיד טוב עבורנו, אינם מחוסנים בפני תעתועי האגו האנושי. 

אז מה עושים? מתעוררים! יחד. משבר הקורונה בא לנענע אותנו ולהוציא אותנו מאזור הנוחות. זוהי קריאת אזהרה עבורנו, בואו נעלה על סירת ההצלה.