ירידה בשכר בתחומים שונים

הקורונה גרמה למעסיקים רבים לצמצם את עלויות השכר. הצמצום פגע בעובדים מתחומים שונים החל מהייטק ועד עבודות סטודנטים שונות. ישנם מקומות שחזרו כבר לרמות השכר הקודמות אך עסקים רבים מנצלים את העובדה כי יש היצע גבוה לעובדים כדי להשיג עובדים איכותיים יותר בשכר נמוך יותר. מה גם שציפיות השכר של העובדים עצמם הפכו בחלק מהמקרים לנמוכות יותר. המצב אפילו קשה יותר בגילאים המבוגרים יותר. אנו רואים שעובדים מבוגרים לרוב מתקשים למצוא עבודה נוספת ואם הם עושים זאת הם במקרים מסוימים מקבלים שכר נמוך יותר מבעבודה הקודמת שלהם. בסקר שנערך בארצות הברית עובדים בגילאי 50-61 מקבלים 20% פחות שכר בעבודתם החדשה ואילו עובדים בני 62 ומעלה רואים ירידה של 27%. בנוסף, ברגע שעובד מגיע לשנות החמישים לחייו, תקופות האבטלה לאחר פיטורים ארוכות יותר מאשר לעובדים מתחת לגיל 50.

הגידול בחוסר הוודאות ובביטחון התעסוקתי של עובדים מבוגרים מוסיפים לחולשת כוח המיקוח שלהם. מעסיקים יודעים ברוב המקרים כי הם ביתרון עם עובדים מבוגרים, למעט במצבים בהם העובד מחזיק במיומנות ייחודית או קשה למצוא. לכן חשוב מאוד להגיע לגיל זה עם מיומנויות ייחודיות או לחלופין עם חסכונות גדולים. לפני מספר שנים רבים מהעובדים בגילאים אלו ראו לנכון לקחת את הידע והניסיון שלהם ולפתוח עסק עצמאי בתחום שלהם, אך כרגע נראה שהמציאות הנוכחית מקשה הרבה יותר על פתיחת עסקים ואחוז הכישלון של עסקים חדשים עלה. אך ישנם עובדים שפשוט נקלעו לחוסר ברירה ויצאו לדרך חדשה, בהנחה ויש להם אופי יזמי. כמובן שגם יוקר המחיה מקשה מאוד על פרישה בכבוד לאור סכומי הפנסיה והביטוח הלאומי שניתן לקבל וייתכן שנראה מצב דומה לזה שקורה באנגליה או בארצות הברית כשאזרחים בפנסיה עוברים להתגורר במדינות עניות יותר כדי להצליח להתקיים בכבוד עם דמי הפרישה שלהם.

נתונים אלו מחדדים את החשיבות לשקול כבר בגיל צעיר את אפשרויות התעסוקה ולהיכנס לתחומים שיש בהם אופק רציני יותר והמאפשרים לרכוש מיומנויות וידע אשר ידרשו גם בגיל 50 ו60 ויאפשרו לעובד לא רק להתפרנס בכבוד היום אלא גם בעתיד. לכן חשוב מאוד להכיר ולבחור בדקדוק הצעות עבודה התחלתיות וכן משרות דרושים לסטודנטים. כדאי כבר בעבודות הראשונות במסלול חייו של אדם להיכנס לתחומים עם פוטנציאל מספק ועם אופק אסטרטגי.